Volgens de Belgische Kamer van Verhuizers (BKV) zouden ongeveer een miljoen Belgen per jaar verhuizen. Dat zijn ongeveer 400.000 verhuisbewegingen per jaar of bijna 1.100 per dag. Over het aantal glasscherven, struikelende vrienden en bekeuringen hebben we geen cijfers, maar iets zegt ons dat ook die cijfers impressionant zijn. Daarom deze vier tips om vlot en stressvrij te verhuizen.
Inhoudsopgave
# 1. Alles goed inpakken
Zorg ervoor dat je tijdens de verhuizing niet met scherven af te rekenen krijgt. Want in de praktijk brengen scherven zelden geluk. Haal vooraf de benodigde verpakkingsmaterialen in huis. Je vindt dergelijke verpakkingsmaterialen in de plaatselijke doe-het-zelfzaak of online via Profipack.be.
Verpak alles goed in stevige verhuisdozen en beperk ook het gewicht, opdat ze niet doorzakken. Zware spullen zoals je boeken, verhuis je beter in je trolley. Dat kost minder energie en die trolley moet sowieso ook in de verhuiswagen. Breekbare goederen zoals je servies, verpak je in noppenfolie of inpakpapier. Wil je daarop besparen? Dan kan je sommige breekbare spullen ook in je handdoeken wikkelen of zelfs glazen in propere sokken stoppen. Natuurlijk heb je dan wel nog steeds wat krantenpapier nodig om alles goed op z’n plek te houden.
# 2. Vergunningen aanvragen
Lees even goed de voorwaarden van de verhuisfirma. In negentig procent van de gevallen staat daar duidelijk in dat jij verantwoordelijk bent voor het aanvragen van vergunningen. Toch blijkt niemand dat te doen, terwijl de verhuiswagen wel gewoon de straat of parkeerplaatsen inneemt. Dat mag niet zomaar. En het is niet omdat jij er een lint spant en stoeltjes plaatst om parkeergrage buren op afstand te houden, dat de politie zich zo eenvoudig laat afschrikken. Vraag een vergunning aan en plaats de nodige signalisatieborden. Soms kan je bij de gemeente signalisatieborden huren, maar andere keren moet je aankloppen bij signalisatiefirma’s. Doe je dat niet? Dan riskeren zowel jij als de verhuisfirma boetes. Op basis van hun eigen voorwaarden rekent die laatste dergelijke boetes natuurlijk gewoon door. Zo kan jij twee keer betalen!
# 3. Verzekeringen checken
Verhuisfirma’s beschikken over eigen verzekeringen die de lading dekken. Er gelden echter veel beperkingen. Waardevolle juwelen, piano’s of dure schilderijen worden zo wel vaker uitgesloten. Bovendien zal de verzekering vaak enkel dekking verlenen van deur tot deur. Valt die dure vaas terwijl je ‘m naar de derde verdieping brengt? Dan komt de verzekering niet tussenbeide. Dondert Jan Gat van de trap en breekt hij zijn clavicula? Vergeet het maar.
In sommige gevallen zullen bestaande verzekeringen tussenbeide komen. De familiale verzekering van helpers zal bijvoorbeeld de schade vergoeden voor hun aansprakelijkheid. En soms dekt de eigen brandverzekering ook glasbreuk. Maar ga toch minimaal even langs bij je verzekeraar om je te informeren. Blijkt dat je onvoldoende verzekerd bent? Sluit dan een verhuisverzekering af.
# 4. Vergeet de administratieve rompslomp niet
Is alles uitgepakt en staat alles op z’n plaats? Dan ben je helemaal klaar, toch? Nee, niet helemaal. Want je moet nog even langs bij de gemeente om je in te schrijven in het bevolkingsregister. En je moet je nieuw adres ook nog even doorgeven aan je werkgever, tandarts, bank, school van de kinderen… Schrijf je wagen ook maar meteen in op je nieuw adres en vergeet je meterstanden natuurlijk niet binnen de drie dagen door te geven. Pas als je dat allemaal gedaan hebt, is je verhuis achter de rug.